Restaurering af en 88” Serie II A fra 1966.

Restaurering af en 88” Serie II A fra 1966 
01
I en sen nattetime i 1999 kiggede Jens Modin tilfældigt på den blå avis på internettet, og frem tonede der en Land Rover Serie IIA 88’’ fra 1966 med en 2.25l benzin motor i. Bilen var højrestyret og stod med plader på.

Næste dag kørte familien Modin til Farum for at se på vidunderet. Efter at have gået rundt om bilen et par gange allierede Jens sig med en slaggehammer, og i løbet at få sekunder var der 2 huller i rammen, og bilen pris faldet med flere ”tusind-lapper”.

02
Der blev slået hånd på sagen, og bilen skulle køres hjem. Dette var den 30. November. Allerede på turen hjem opdagede Jens første gang  at den lille 88´´ vakte opsigt, ikke mindst pga. folks reaktion, da de så Jens datter sidde på ”føresædet” under kørslen.
Bilen havde plader på, og synet holdt til omkring årsskiftet. Familien Modin havde den lille 88’’ med til det traditionsrige julearrangement 1999 i Region Nordvestsjælland inden plader blev afleveret og bilen stillet ind i laden.
03
Bilen blev skilt ad, og rammen blev grundigt inspiceret, og en plan blev lagt. Den bagerste tredjedel kan fås som løsdel, og en sådan blev bestilt. Da ”stumpen” var kommet hjem blem rammen skåret over, og den nye tredjedel svejst på.
Efterfølgende blev hele rammen sendt til sandblæsning for at fjerne al gammel undervognsbehandling samt den ringe maling, der er på nye rammedele. Rasten af rammen blev klargjort og til sidst blev den malet med epoxymaling.
04
I sommeren 2001 deltog Familien Modin i DLRK landsstævne. Under landsstævner blev jens inspireret af en Nordmand det ligeledes havde en Serie II 88’’, der var udrustet med meget store hjul og en Rover V8 motor. Jens snuppede et par billeder af Nordmandens bil, og så var arbejdstegningerne på plads til det videre forløb.
Jens arbejdede videre på projektet og renoverede diverse dele. Disse blev ført tilbage til en stand, der minder om den originale. Forlygterne blev bl.a flyttet ind i fronten, skærmene blev ført tilbage til oprindelig udseende, og meget andet blev kigget efter samt renoveret.

 Tvangstanken Jens havde fået på Landsstævnet resulterede i, at der blev kigget grundigt på salgsannoncer i den kommende tid. Alt hvor der stod noget med V8 havde interesse, og det lykkedes at finde en gammel udtjent Range Rover, der havde gjort service i en skov på sine gamle dage. Prisen var rimelig, men betinget af, at køberen skulle tage hele Range Roveren, der stort set var skrot.

Jens hentede Range Roveren, og hjemme i laden blev traktoren med pallegafler i frontliften startet. Pallegaflerne blev kørt ind igennem sideruderne og all fikspunkter, der stadig holdt sammen på karossen blev hurtigt skåret over med en vinkelsliber, og hele karossen kørt til skrot. De vitale dele var nu blottet, og motoren kunne inspiceres.

Jens vidste at Range Rover differentialer var eftertragtede og disse blev sat til salg.

 Jens var på dette tidspunkt overbevist om, at alle Rovermotorer kunne byttes og sættes på de forskellige gearkasser. Dette kunne Jens dog meget hurtigt konkludere, at det kunne de ikke.

 Jens havde forhørt sig om, hvor man evt. kunne få en konverteringsplade imellem den gamle Serie II gearkasse og den nyere Rover V8, og alle spor gik i retning i England. I bladet Land Rover Enthusiast blev et par firmaer fundet, og jagten begyndte. Efter nogle telefonopkald lykkedes det at finde et firma, der hævdede at kunne levere varen. Der fulgte både motorophæng og en god vejledning med sættet. Handlen blev aftalt og VISA kortet brugt. Det skal siges, at det er en noget hamper pris man må betale for denne service.
06

07
 Tiden var nu kommet til at der skulle købes nye reservedele, så ”Kadetten” blev startet og kursen blev sat imod Midtjydsk Reservedelslager. En god lang dag blev brugt, og ”Kadetten” vendte hjem fyldt op med bl.a. nyt ”kludetag”, stativ, 2 nye Serie III døre og meget andet godt.

 Bilen begyndte at tage form. Motoren blev tilpasset konverteringen. Krumtappen skulle der bl.a. skæres et stykke af, og torpedoen skulle modificeres, for at give plads til den forholdsvis brede V8ér. Grunden til at torpedoen skulle modificeres skyldes at man ved denne konvertering bibeholder den gamle tilbagetrukkede Serie II front og derved kommer motoren forholdsvis langt tilbage i motorrummet.
10
 Efterfølgende er der blevet sat mange stumper på bilen, og ”specielle Modin løsninger” ses alle vegne på bilen som f.eks. følgende:

En speciellavet rustfri udstødning der ikke ligger under rammen og som munder ud i hullet i bagvangen, der originalt er tiltænkt en PTO-aksel.

Der er ligeledes monteret hængsler til, at man lynhurtigt kan afmontere overdelen af dørene, når fuglene synger og solen står højt på himlen.

Bilen er, som det ses på billederne, monteret med akslerne under fjedrene. Specialtilpassede drivaksler måtte Jens lave for at få konstruktionen til at fungere.

De brede fælge er hjemmelavede ud fra nogle standardfælge der er skåret over. Jens har herefter valset plader og svejst dem i, så de passede til de brede dæk, der er indkøbt til denne bil.

 Jens har lavet hele ledningsnettet selv ved at trække hver enkelt ledning for sig og være grundig og systematisk.

 Den lille 88’’ er nu 95% færdig, og den mangler blot nogle detaljer for at være klar til syn. Syn med denne bil kræver, at Jens for lagt akslerne om på den anden side af fjedrene og sat original Land Rover dækstrrelse på igen.

Jens regner ikke med at det bliver noget problem at få synet 88’’eren med den noget større V8 motor i, da effektstigningen kun er fra de originale 53kW (81Hk) i 2.25 liter motoren til 68kW (92Hk) i de første Rover V8 motorer.

Jens Modin har allerede nu flere ønsker og planer med bilen. Bilen skal bl.a have en styrtbøjle, og Jens har et ønske om at få sat nogle parabolske fjedre på bilen samt et spil. 

Fortalt af Jens Modin (1833) refereret af  Steen Weihe (5417)    

 

 

 

Dette indlæg blev udgivet i Projekter. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar